Ewolucja silnika 1.8T
Modyfikacje silników grupy Vag cieszą się szczególną popularnością.
    Przyjrzymy się szczegółowo jednostce 1.8T, montowanej poprzecznie w popularnych na rynku europejskim modelach grupy VW & Audi takich jak A3, S3, TT, Golf IV GTI, Skoda Octavia RS, Seat Leon Cupra R, Seat Exeo.
    Prześledzimy jak zmieniała się jego konstrukcja i jakie ulepszenia wprowadzano na przestrzeni lat. W kolejnych etapach przeanalizujemy podatność silnika 1.8T na chiptuning i modyfikacje mechaniczne w zależności od zakresu poczynionych zmian w silnikach montowanych poprzecznie.
Wyróżniamy 3 podstawowe ewolucje silnika 1.8T jeśli chodzi o stopień zaawansowania elektroniki sterującej silnikiem.
- AGU, AEB, AJL – pierwotna jednostka z elektroniką opartą na sterowniku M3.8.x. Charakteryzuje się przepustnicą sterowaną linką. Wyposażona jest w wąskopasmową sondę lambda.
- AJQ, AQA, ARZ, APP, AJH, APY, AYP, AQX, APX – jest to przejÅ›ciowa ewolucja 1.8T oparta o nowoczesny sterownik Motronic 7.5. CechÄ… charakterystycznÄ… jest przepustnica sterowana elektronicznie, tzw. drive-by-wire i czujnik ciÅ›nienia doÅ‚adowania, tzw. map sensor.
Silniki te wyposażone sÄ… nadal w wÄ…skopasmowÄ… sondÄ™ lambda, jak pierwotne AGU. - AUM, AUQ, ARX, ARY, BJX, AMK, BAM, BFV, CFMA – jest to szczytowa ewolucja 1.8T, oparta na sterowniku Motronic 7.5.1, przepustnicy DBW i szerokopasmowej sondzie lambda. Najmocniejsze wersje posiadajÄ… dodatkowo czujnik temperatury gazów wydechowych – EGT (Exhaust Gas Temperature)