Ewolucja silnika 1.8T

Modyfikacje silników grupy Vag cieszą się szczególną popularnością.

     Przyjrzymy się szczegółowo jednostce  1.8T,  montowanej poprzecznie w popularnych na rynku europejskim modelach  grupy VW & Audi takich jak  A3, S3, TT,  Golf IV GTI, Skoda Octavia RS, Seat Leon Cupra R, Seat Exeo.

     Prześledzimy jak zmieniała się jego konstrukcja i jakie ulepszenia wprowadzano na przestrzeni lat. W kolejnych etapach przeanalizujemy podatność silnika 1.8T na chiptuning i modyfikacje mechaniczne w zależności od zakresu poczynionych zmian w silnikach montowanych poprzecznie.

Wyróżniamy 3 podstawowe ewolucje silnika 1.8T jeśli chodzi o stopień zaawansowania elektroniki sterującej silnikiem.

  1. AGU, AEB, AJL – pierwotna jednostka z elektroniką opartą na sterowniku M3.8.x. Charakteryzuje się przepustnicą sterowaną linką. Wyposażona jest w wąskopasmową sondę lambda.
  2. AJQ, AQA, ARZ, APP, AJH, APY, AYP, AQX, APX –  jest to przejściowa ewolucja 1.8T oparta o nowoczesny sterownik Motronic 7.5. Cechą charakterystyczną jest przepustnica sterowana elektronicznie, tzw. drive-by-wire i czujnik ciśnienia doładowania, tzw. map sensor.
    Silniki te wyposażone są nadal w wąskopasmową sondę lambda, jak pierwotne AGU.
  3. AUM, AUQ, ARX, ARY, BJX, AMK, BAM, BFV, CFMA – jest to szczytowa ewolucja 1.8T, oparta na sterowniku Motronic 7.5.1, przepustnicy DBW i szerokopasmowej sondzie lambda. Najmocniejsze wersje posiadają dodatkowo czujnik temperatury gazów wydechowych – EGT  (Exhaust Gas Temperature)